Szinte semmi sem változott – Márai Sándor gondolatai a magyar társadalomról…

2013 június 21 8:31 de.55 hozzászólás

Úgy tűnik,  hogy Magyarországon még ma is lehet tehetség és szorgalom nélkül érvényesülni, a jómódot pedig még mindig sokan állami, párt, vagy talán pártállami kapcsolataiktól várják. Márai Sándor 1945-ben arról írt, hogy „ki kell pusztítani egyfajta ember lelkéből a ‘jobboldaliság’ címkéjével ismert különös valamit, a tudatot, hogy ő, mint ‘keresztény magyar ember’ előjogokkal élhet a világban, egyszerűen azért, mert ‘keresztény magyar úriember.'” Ez valamilyen szinten még ma is aktuális. Az alábbiakban Márai naplójából idézünk. Az ikonikus huszadik századi magyar író és újságíró sokkal markánsabb kritikákat fogalmazott meg a Horthy rendszer és a magyar jobboldal ellen mint a mai magyar demokratikus ellenzék.

Márai Sándor (1900-1989)

Márai Sándor (1900-1989)

„Az oroszok olyanok, amilyenek, semmit nem ígértek nekünk, semmit nem akartak tőlünk, mi üzentünk hadat nekik, s most a fegyver jogán érkeztek hozzánk, legyőzött országba, mely jogcím nélkül megtámadta hazájukat. Nem illethetjük őket szemrehányással. De a magyarok! Az egyetlen ország Európában, ahol a nemzet történelmének legválságosabb pillanatában akadt egy Szálasi-kormány, akadtak törvényhozók, akik iparkodtak megjátszani a legalitás komédiáját e horda számára! Csak hogy a zsákmányt kiegészítsék még, néhány héttel prolongálják létezésüket is, hogy elveszejtsék Budapestet s mindent, ami az országból megmaradt! Ezekkel csakugyan nincsen alku, ezek számára nem lehet kegyelem.

A zsidófaló, nácibarát középosztály most megkísérli, hogy mindazért, ami most történt, a nyilasokra hárítsa a felelősséget.

Nem igaz, hogy a nyilasok a főbűnösök. A nyilasok csak következménye mindannak, amit ez a társadalom az elmúlt 25 évben elkövetett, hogy műveltség, erkölcs és tehetség nélkül érvényesülhessen. A nyilas horda éppen olyan bűnös, mint az a magyar vezető réteg, mely az alkotmányosság palástja alatt Horthy 25 évében szemérmetlenül fűtött, buzdított mindenfajta reakciót. Ez a társadalom ilyen, egyszerűen nem háríthatja el a felelősséget. Most szívesen odadobják koncnak a nyilasokat, hogy meneküljenek. De ilyen olcsón nem menekülnek.

Csak egyről nem beszélnek a parasztok, nagyságosok és méltóságosok: arról, hogy mit szenvedtek az orosz városok és falvak lakosai, s arról, hogy esztendő előtt magyar állampolgárok százezreit rúgták ki lakásukból, elvették minden holmijukat, nyomorúságos batyukkal gettókba, téglagyárakba, disznóhízladákba zárták őket, onnan nyolcvanával, leplombált vagonokba préselték – gyermeket, asszonyt, férfit vegyesen – ezt a nyomorult tömeget, s a vagonokban, égő hőségben hat napig utaztak a lengyelországi deportációs telepek felé, megőrültek a szomjúságtól, anyák szültek a vagonokban, és a gyermek ott hevert halottan az ölükben, s a férfiak tébolyodottan ültek a halottak mellett, húsz százalék volt a vagonokban a mortalitás… S végül az auschwitzi, olmützi Vernichterunslagerekben a gyermekeket, öregeket gázkamrákban megölték, a munkabírókat egy ideig még dolgoztatták, a lányokat, asszonyokat a kísérleti telepen beoltották betegségekkel…

Mindezekről nem beszél senki azok közül, akik most rettegnek a beszállásolástól, és féltik a „zabrálóktól” a lisztet, a fehérneműt.

Ahhoz, hogy Magyarország megint nemzet legyen, megbecsült család a világban, ki kell pusztítani egyfajta ember lelkéből a „jobboldaliság” címkéjével ismert különös valamit, a tudatot, hogy ő, mint „keresztény magyar ember” előjogokkal élhet a világban, egyszerűen azért, mert „keresztény magyar úriember”, joga van tehetség és tudás nélkül is jól élni, fennhordani az orrát, lenézni mindenkit, aki nem „keresztény magyar” vagy „úriember”, tartani a markát, s a keresztény magyar markába baksist kérni az államtól, társadalomtól: állást, kitüntetést, maradék zsidóbirtokot, potya nyaralást a Galyatetőn, kivételezést az élet minden vonatkozásában. Mert ez volt a jobboldaliság minden értelme. S ez a fajta nem tanul. Aki elmúlt 30 éves, és ebben a szellemben, légkörben nevelkedett, reménytelen. Talán megalkuszik fogvicsorgatva, s mert önző és gyáva: bizonyára hajlong majd az új rend előtt, de szíve mélyén visszasírja a „jobboldali, keresztény, nemzeti” világot, amelyen belül olyan szépen lehetett zsidó vagyont rabolni, versenytársakat legyilkolni, és aladárkodni a nagyvállalatokban képzettség és hozzáértés nélkül.

Ez a fajta soha nem változik meg.”

Márai Sándor naplója (1945)

55 hozzászólás

  • Valóban, ezeket IS írta Márai az 1945-ös Naplójában.
    Sajnos, időhiány miatt csak egy hét múlva hozhatom ide azokat az idézeteket, melyeket Márai írt az 1948-as és későbbi Naplóiban. T.i. ő írt a kommunistákról és a zsidók bosszúállásáról is.

  • CA!Veszelyes talajra leptel. Konnyen megegetheted a kormod. Olvashatja (nem valoszinu, hiszen nagyon kevesen olvassak ezt az „organumot”) egy olyan is, aki ra tud verni a kormodre.

  • Kedves Christopher Adam!
    Márainak ebben az írásában Ön rátalált a magyar néplélek mélységére. Legalább úgy, mint Kertész Ákos a genetikai szolgalelkű magyar definícióra.A magyar csak a szavak erejéig akar szabad lenni, a szabad választás lehetőségével járó felelősséget már nem szereti vállalni.

  • Hu de igaz ez. És ezt kellene valóban megvalósítani mert az emult ki tudja méóár mennyi idő alatt még sogóha sem valósult ebből meg semmi. Valóban tudás és műveltség nélküli senkiházik uralkodtak és uralkodnak mind a mai napig nem törődve azzal, hogy e nemzet legjobbjai vagy elvándorolnak más országokba vagy teljesen reménytelen hekyzetben vegetálni kénytelenek. A mostani kormánynak de minden parlamenti képvesőlen k kötelező olvasmánynak irám ezt elő.

  • Márai Sándor „Ami a Naplóból kimaradt 1955 „

    A zsidóság nem múló, izzó gyűlölettel emlékezik a hitleri időkre, s ezt meg lehet érteni, mert a hitleri gaztetteket nem lehet feledni. De a zsidóság megmaradt rétege, – különösen azok az értelmiségi zsidók, akiket a hitleri tragédia elvitt jó sorsuk biztosabb tájakra, – ugyanakkor feltűnően elnéző és hallgatag egy másik gaztett, a bolsevista diktatúra gaztettével kapcsolatban. Ennek a türelmes elnézésnek nem lehet más oka, mint az, hogy a bolsevisták megengedték a zsidóknak a részvételt a maguk gaztettében, míg a nácik nem engedték meg.

    Na, egyet találtam kapásból…..

  • Puchert János

    Bármi is történt 1945-1989 között az nem menti fel azokat a bűnöket amelyekről itt a cikkben szó van már megjelent egy könyv Magyar m3egszálló csapatok a Szovjetunió területén amit egyesek igyekeznek elhallgattatni és kétségbe vonják az abban leirtakat.
    Jimbo nem vagy abban a helyzetben, hogy fenyegetőzzél a fülkeforradalmárok hatalma Kanadára nem terjed ki ezt jó lenne ha tudomásul vennéd

  • Figyelő, egy kicsit erőlködjön még!

    Aztán ha azt hiszi, hogy amit maga beidéz az semmissé teszi a cikkben idézett Márai részletet, akkor elárulom magának, hogy téved.

  • Jó,hogy megosztottad ezt az írást,mert nagyon fontos gondolatok vannak benne.

    Tényleg nem változott sok minden:

    http://nyilegyenes.blog.hu/2013/06/07/a_duna_nem_felejt

  • JIMBO írta!
    2013 június 21
    10:39 de.
    „CA!Veszelyes talajra leptel. Konnyen megegetheted a kormod. Olvashatja (nem valoszinu, hiszen nagyon kevesen olvassak ezt az “organumot”) egy olyan is, aki ra tud verni a kormodre.”

    Mert mit csinálsz, kit bérelsz fel?
    „Minden kapcsolatod már rég fel van derítve. Mindent tudnak rólad.”

    Vedd már észre magad! Ez a fenyegető hangnem csak arra jó, hogy lebukjatok „testvéreiddel” együtt.. Mert nem változtok meg 30 év betöltése után sem! Sajnos a magyar gárdás, jobbikos kiképzések, cigány gyilkosságok után Magyarországon félek, de nem fogok beszarni, inkább megdöglök. Egyszer már éltem, és már féltem diktatúrában, ma minden vérem lázad ellenetek, még van vérem. 😛 😛

  • Kedves Figyelő hozta ide!
    2013 június 21
    11:12 de.
    „Márai Sándor „Ami a Naplóból kimaradt 1955 „
    A zsidóság nem múló, izzó gyűlölettel emlékezik a hitleri időkre, s ezt meg lehet érteni, mert a hitleri gaztetteket nem lehet feledni.”

    Ezzel egyet értek.

    Kedves Figyelő hozta ide!
    „De a zsidóság megmaradt rétege, – különösen azok az értelmiségi zsidók, akiket a hitleri tragédia elvitt jó sorsuk biztosabb tájakra, – ugyanakkor feltűnően elnéző és hallgatag egy másik gaztett, a bolsevista diktatúra gaztettével kapcsolatban.”

    Amely magyar zsidókat a jó sorsuk elvitt a Holokauszt előtt biztonságos tájakra USA-ba példának okáért, azok közül csak kevesen tértek vissza szvsz. hazánkba. Ezért nem valószínű, hogy azok hallgattak a bolsevik gaztettekről.

    Szerintem inkább azokról van szó, akik munkaszolgálatból megszöktek és beálltak partizánnak, vagy a Szovjet hadseregbe álltak be, de olyanok voltak többségében szerintem akiket a Szovjethadsereg szabadított fel a táborokban, és a gettóban Budapesten! (Persze voltak vérbeli régi komcsik is, akik Szovjetunióba várták a háború végét, mert oda költöztek még a habárú előtt, mint Rákosi is, de ezek csak kevesen voltak. Ezek nem is tartották magukat zsidónak, ezek azért mentek oda, mert komcsik voltak.)

    A magyar zsidók felszabadítóként élték meg a vörös hadsereget. Ezeknek az élete függőt a vörös hadsereg győzelmén. Ezek éltették a vörös hadsereget érthető okokból, mert az életüket adta vissza nekik, újra születtek, és nem féltek tőle ! Lehet, hogy még szerették is őket. Nem csodálkozom, hogy beálltak sokan kommunistának, és karriert csináltak a kommunizmus idején, és rettegtek attól, és ma is rettegnek, hogy visszajönnek a fent említett „S ez a fajta nem tanul. Aki elmúlt 30 éves, és ebben a szellemben, légkörben nevelkedett, reménytelen. Talán megalkuszik fogvicsorgatva, s mert önző és gyáva: bizonyára hajlong majd az új rend előtt, de szíve mélyén visszasírja a “jobboldali, keresztény, nemzeti” világot, amelyen belül olyan szépen lehetett zsidó vagyont rabolni, versenytársakat legyilkolni, és aladárkodni a nagyvállalatokban képzettség és hozzáértés nélkül.

    Ez a fajta soha nem változik meg.” ”

    Sajnos nem váltóznak meg, önmagát termeli ki újra, és újra, és már itt vannak megint újra!

    Kedves Figyelő hozta ide!
    „Ennek a türelmes elnézésnek nem lehet más oka, mint az, hogy a bolsevisták megengedték a zsidóknak a részvételt a maguk gaztettében, míg a nácik nem engedték meg.”

    Ez egy nehéz mondat nekem késő este. De azért megpróbálom értelmezni! Valóban igaz, hogy voltak zsidók akiknek megengedték, és voltak olyanok akinek nem. Gondolom egy vallásos zsidó nem lépett be a pártba?? Biztos vagyok benne. Ezek voltak többségében. Akik beléptek, azok sem mind követtek el gazemberséget. Aztán a maradék, az mindenhol az alja.

    Kedves Figyelő hozta ide!
    „míg a nácik nem engedték meg.” Ez nem tetszik nekem. Még jó, hogy nem emeljük fel, és dicsérjük meg a nácikat ezért! A nácik azért nácik, mert üldözték, gyilkolták a zsidókat és valóban nem a zsidók hatalomba segítése volt a céljuk, mert akkor nem követtek volna el népirtást, és nem lettek volna nácik, és nem okoztak volna annyi szenvedést sok ártatlan embernek! Igen a zsidók megmenthették volna lelküket a náciknak, amennyiben nem üldözik őket, és jobb emberé válhattak volna az antiszemiták, a nácik. De akkor nem lettek volna nácik, a nácik. Mennyivel szebb, jobb lett volna világ nélkülük!

    Kedves Figyelő hozta ide!
    Na, egyet találtam kapásból…..

    Csak egyet?

  • Komlói Török Gábor, sajnálom, hogy elmúlasztottam az idézőjelet kitenni. Márait idéztem, de azt hittem ez világos. NEM én mondtam vagy írtam.
    Ahogy Márai tévedhetett Christ idézetében, úgy tévedhetett az általam közölt idézetben is. Mindkettő Márai írása. Mennyire van igaza NEKI, ezt mindenki maga döntse el.

  • Christnek Márai idézetével nem értek egészen egyet.Egy általánosítás nagyon káros. T.i. voltak és vannak hasonló magyarok, és vannak (és ez a többség) olyan magyarok is, akik úgyan keresztény jobboldaliak, de NEM zsidóztak(nak) és nem rabolták kis lakásaikat. Vannak és voltak olyan keresztény magyarok, akik mentették a zsidókat és soha nem verték érte mellüket. Vannak olyan magyarok ma is, akik igenis a magyar múltat és jelent reálisan és hűségesen értékelik,minden sallang nélkül.
    Mivel,Márai nekem nagyon fontos író, nem akarok semmi rosszat írni róla, de a körülményei, helyzeti állapota sokszor befolyásolta véleményét.
    Felesége Lola, zsidó származású volt, akinek egész családját elpusztitották. Márai, Leányfalun bújtatta Lolált.
    Viszont 1948 után, Márai haragja a kommunizmus ellen fellobbant, műveit zuzdában összezuzták. Írni otthon nem írhatott ezért emigrált. Későbbi Naplóiban ez állandó témája volt. A Föld, Föld című könyvében minden erre vonatkozó véleménye olvasható.

  • Köszönet érte, Ádám, hogy megosztotta az olvasókkal Márai ezen mély és elgondolkodtató gondolatait.

    Félelmetes, mennyire hasonlatos a mostani, vészterhes korszak azzal a másikkal – mélyülő gazdasági válság, milliónyi koldussá válás (ma mélyszegénységnek mondják)százezrek menekülése egy „jobb világ” reményében… és Márai által idézett emberfajta ugyanúgy jelen van az „előjogaival”. Az egymás iránti közöny sem igazán változott, ugyanis ma is pusztulnak honfitársaink – igaz, nem vagonokban viszik őket elgázosítani, ám ezreket kergettek és kergetnek öngyilkosságba (egy részüknél csak kísérlet marad, sok ezer ember „sikerrel járt”), gyermekeket választanak el a szülőktől, csak azért, mert a szülő önhibáján kívül nem tudott fizetni (rezsit, lakbért, devizahitelt)a rokkantak, akik a legvédtelenebbek, megfosztják a létfenntartáshoz szükséges járadéktól… ma a „célszemély” általában a szegény ember, ám a felsoroltak a fasizmus módszerei (valamely réteg alapvető emberi jogaitól való megfosztása állami szinten, törvényileg szentesítve) ezt ma inkább posztfasizmusnak nevezik. Vannak, akik felemelik a hangjukat, de a társadalom nagy része közömbös vagy önmagába zárkózik, csak vele meg ne történjék… Sajnos, eme jelenség nem köthető „oldalhoz”, a liberális kormányzat idején sem jobb a helyzet a felsoroltakat illetően (a fasizmus „klasszikus”, rasszista jellegű és egyéb megnyilvánulásai is ugyanúgy jelen vannak mindkét „oldal” kormányzási ciklusában, melyeket hatalmi eszközökkel enyhíteni vagy megszüntetni is lehetne).

  • Komlói Török Gábor
    2013 június 21
    4:15 du.
    amióta jimbo megvette a bocskai kabátját, azóta nagyon fenyegető lett 😀
    az a szép benne, hogy fogatlan oroszlánként bömböl, mert ő maga a végrehajtáshoz már öreg, fajtársai meg innen, magyarországról csak aranyeret kapnak a nagy erőlködéstől, ha bárkinek ártani akarnának.
    ha igaz, jimbo tata visszaköltözött magyarországra, de így is gondja lehet a felbéreléssel, mert még nem találta meg a kedvenc újnyilasait. én a helyében ukránokkal dolgoztatnék: olcsóbbak és gyorsabbak.

  • Avi ben Giora

    Figyelőnek és sokan másoknak egy nagy hibájuk van. Kiragadnak egy példát(mert sokat nem igen találnak) és azon lovagolnak, pedig a gebe már réges régen kidőlt a sok felesleges használattól. Igen voltak Rákosik Gerők sőt Farkasok is. De azért mert volt egy egy ilyen mocsok miért kell az összest büntetni? Ez cirka olyan hogy a németeknél volt egy Hitler és akkor minden német náci és gyilkos. Ez igy nem megy és lássa be, hogy ha nem is sok de egy kevés igazságom van. Többször irtam már itten, hogy ha egy csoportban van pár eszement az nem azt jelenti, hogy abban a csoportban mindenki eszement.
    Tévedés, hogy valláos zsidók nem voltak benne. Sőt! Ha nem lett volna 1944-ben annyi bigott zsidó akik hajlandók voltak a náciknak még diszelegni is mint ilyen olyan „rat”(a fene sem tudja mi okból tették) akkor talán többen is meguszták volna a Holacoustot. Ha annó amikor még volt rá mód a hitközség irattárát szépen megsemmísitik nem lett volna ennyi áldozat. Páran meguszhatták volna. De ők szinte tálcán kinálták ezt fel a nyilasoknak és a németeknek. Utána meg amikor jöttek fujni a „fényes szelek” akkor is egy volt levitézlet rabbi és kántor állt be az ÁVÓba kiszolgálni az uj rendszert. Mindenki csak röhögött rajta(Komlós elvtársról van szó hogy csak egyet ragadjak ki a párból)mert hamar felismerte az adott lehetőséget, hogy mint rabbi és kántor levitézlett, az ÁVÓt felszámolták és az utódszervezetben nem akart egy 53. senki jancsi lenni. Átmentette magát humoristának. Ami azt illeti elég sokáig fenttudta magát tartani és dacára annak, hogy már nem volt tagságiája szorgalmasan jelentett. De ez nem azt jelentette hogy a zsidók nagy többsége követte volna ezen az úton.
    A szovjet hadsereg mint a zsidóság megmentője? Ebben is kevés az igazság. Annó amikor az oroszok már Budapest környékén harcoltak a budapesti gettó felszabadítására nem sok gondot fordítottak. Volt egy csoportjuk amelyben főleg olyan zsidó „káderek” működtek akik még annó kivándoroltak a nagy testvér birodalmába. Ezek egyikke volt Illés Béla bácsi. Ő és egy alakulat az ukrán frontból, kapta azt a feladatot, hogy szabadítsák fel a budapesti gettót. Alkalmasabb embert e feladatra nem is találhattak volna. Ismerte a terepet mint a tenyerét, és már sok feladata nem igen akadt. A nyilasok és a németek fejvesztetten menekültek. Volt egy pár elvhű ökor akik még ott maradtak diszpéldánynak de ezek igazán nagy feladatot nem jelentettek már. Tetszenek emlékezni a Schindler listája cimű filmre? Van egy jelenet amikor a láger területéről minden német már elmenekül és örség minden nélkül marad a tábor. Reggel megjelenik egy orosz katona szamárháton a táborban és nagy beszédet tart, hogy az orosz csapatok felszabadították a tábort. Ő egyszál magában a szamarával. Na nehogy már? De erről ugye keveset beszélnek, hogy voltak kivételek ahol valóban a katonai erő és nem a katonai helyzet alakulása szabadította fel a tábort. Mert sok koncentrácios tábor katonasága kereket oldott akiket meg hátrahagytak azok már tudták, hogy közeleg a front ergó vagy dezertáltak vagy az első adandó alkalommal elpucoltak. Sok feladata ott már nem volt a katonaságnak mármint harcolni légyenek azok amik vagy a szövetségesek vagy az oroszok. Sokkal nehezebb feladatot kaptak. A még életben maradottak ápolása kezelése egyáltalán az emberi mivoltukba visszavezetni őket és ujra normális emberekké nevelni őket. Azokban a táborokban ahol amerikai angol vagy más katonák(nem oroszok) mentek ez részben sikerült. Nagyobb részük elment az akkor alakuló Izraelbe vagy kivándorolt a tegeren innen és túlra. Azokon a helyeken ahol az orosz katonák voltak a „felszabadítók”, a legvéreskezübb komcsikat nevelték ki(már akikből lehetett mert volt elég sok akik bosszut akartak állni csakhogy nem azokon álltak bosszut akiken kellett volna)

  • Milyen igaza van Cornelius!

  • Göllner András

    Érdekes, hogy azok akiket kellemetlenül érintenek ezek a Márai idézetek, hogyan reagálnak. JIMBO személyesen megfenyegeti a szerkesztőt. Belőle, mióta idejárkál, a politikai intolerancia, a másként gondolkozás elleni gyűlölet, a feldühödt erőszak fröcsög. Nem érdekli mit mondott Márai illetve, hogy van é abban bármilyen igazság. Nem érdekli a szöveg tartalma, de az nagyon, hogy Christoper Adam még továbbra is a szabad gondolkodás, a félelemmentes, bátor beszéd útján jár. Ez nagyon idegesíti JIMBÓ-t. A FIGYELŐ, nem fenyegetőzik, de ugyanabból a tésztából készült mint JIMBÓ. Képtelen felfogni azt, hogy ez a cikk nem Márairól szól hanem rólunk, magyarokról. A FIGYELŐ sem képes a tartalommal szembenézni, azt szépen, könnyedén átlépi, mintha nem is létezne, és elkezd azon fáradozni, hogy találjon más idézeteket Máraitól, amelyekkel jól oda lehet csapni azokra akiket történetesen nem szeret – a zsidókra és a komcsikra. Szánalmas, szellemileg silány magatartás.

  • Avinak, sokban igaza van!
    Egyben téved csak. Én nem magam véleményét írtam, hanem Márait idéztem, épenúgy, ahogy Christopher idézte, csak tíz évvel későbbi másik naplóból.
    Arra akartam rámútatni, hogy különböző időkben és körülményekben más és más véleményei voltak Márainak. Mindkettő általánosítás volt.

    Amit itt is többen szeretnek gyakorolni, a magyar keresztényekről a MAI világban.

  • A parittyás hangja

    Márai szavai vegytisztán érvényesek a jelenkor jobboldali bohócaira is akik egy degenerált világrend soha nem volt értékeiről zagyválnak.
    Jimbó meg, ahogy olvasom teljesen elhülyült. Márai egy másik, nagyon időszerű gondolata jut eszembe róla.
    „A magyarokkal az tenné a legjobbat, aki elhitetné velük, hogy akkorák, amekkorák…”

  • Kezemben Szabó Róbert: A Kommunista Párt és a zsidóság (1945-1956) c. könyve (Windsor Kiadó, 1995). Ebből idézek szükségképpen töredékesen – a források természetéből eredően megközelítő – adatokat a Márai naplórészletekhez. Az
    illegális kommunista mozgalom tagjainak egyharmada volt zsidó vagy szidó származású. A túlélők és az 1945-ben csatlakozottak számát együttesen tízezer főben adja meg a könyv, hozzátéve, hogy ezek jelentős hányada rövidesen káder lett. Ez a tízezer fő az 1945 végén itt élő felnőtt
    zsidó lakosság egyhetedét tette ki. Más, nem számszerűsített hivatkozások szerint a közigazgatásban és főleg a fegyveres testületekben a zsidóság országos lélekszámához képest erősen felülreprezentált volt. 1948-ban a honvédség, a rendőrség és a politikai rendőrség tisztikarának például tíz százaléka volt zsidó származású.
    Az Szabó Róbert nélkül is tudható, hogy 1945-ben a túlélők zöme rokonszenvezett a kommunista/szociáldemokrata pártokkal. Az első szabad választáson mégis csak a zsidó választásra jogosultak negyede-ötöde szavazott az MKP-ra. A kommunista várakozásokhoz képest alacsony szavazati arányt a szerző szerint az magyarázza, hogy a zsidóvagyon visszaszolgáltatása vontatottan haladt, és az egykori
    üldözöttek az éledező antiszemitizmus ellen nem kaptak
    olyan erkölcsi és – talán jogi támogatást sem – kommunista oldalról, mint amit reméltek. Az 1947-es választásokra bonyolódott a helyzet: jóllehet ekkor már a tőke korlátozása jelentősen előrehaladt, a felerészben
    önálló üzleti vállalkozókból álló zsidóság számottevő
    része is az MKP-re szavazott. Őket „valószínűsíthetően az 1946-os antiszemita hullám sodorta az MKP karjaiba” –
    fogalmaz a szerző.
    Helyet kap a kötetben a zsidókérdést még azon frissében elemző Bíbó István árnyalt álláspontja is. Most Bíbót idézem: „Nem tudom, hogy az ÁVH kisebb-nagyobb rangú munkatársai között mennyien voltak (felekezetükre való tekintet nélkül) robespierre-i moralitású ‘idealista terroristák’, s hánynak kegyetlenkedéseit motiválta bosszúvágy, hányat karrier- és hatalomszomj”, de teszi
    hozzá Bibó – közöttük „akárhányan is voltak a zsidók, a
    kelleténél többen voltak”. A kötet másik helyén felbukkan egy kiegyensúlyozó Bibó-idézet. Aszerint
    „frivolság és rosszhiszeműség” keresztény oldalról
    „akármilyen koplalásos internálást, akármiféle rendőri inzultust, akárhány esztendős hadifogságot egy napon
    említeni a zsidók tömeges legyilkolásával”.
    Mindezeket két következtetés levonhatósága érdekében idéztem ide. Egyrészt, mert a kötet hatásosan érvel mindenféle elhallgatás, illetve túláltalánosítás ellen. Másrészt elvezethet ahhoz a keserű tanulsághoz, hogy a tisztánlátás tekintetében, az ellentmondásos tények
    mérlegelési hajlandóságának, elfogadottságának tekintetében hátrább állunk, mint álltak elődeink több,
    mint fél évszázaddal ezelőtt.

  • Figyelő és a többiek
    Arra nem gondoltok, hogy Márainak esetleg mindkét esetben igaza volt?
    És amikor kellett, akkor a zsidókat védte,amikor meg oka volt rá, akkor kritizálta őket?
    A ti legfőbb bajotok az az, hogy fehérre és feketére osszátok a világot.
    Aki kereszténynek, magyarnak vagy jobboldalinak mondja (vagy hazudja) magát, az neked kikezdhetetlen, mindenki más meg ellenség.
    Ez rettentően primitív hozzáállás.
    Mikor Hagyó lenyúlt 15milliót (ha lenyúlt), attól kiborultál, de ha 500milliárdot trafikozik a fidesz,az ellen nem szólalsz fel.
    Mikor Gyurcsány elmondta az igazat őszödön, attól kifeszültél, ha a fidesz hazudik minden nap, az nem zavar.
    Nem akarjátok belátni azt, hogy a fidesz ugyanúgy ver át benneteket is, mint azokat, akik nem rájuk szavaztak.

  • Puchert es Komloi!
    Onok osszetevesztik a fenyegetest, a figyelmeztetessel(meghozza joszandekut). Viszont Komloi FENYEGETESET nem lehet felreertni. Mos „bizony”e vagyok rezelve, mivel minden „fel van rolam deritve”. A gatya ket hetig fog rajtam remegni.

  • Utolag olvasom Gollner irasat es meg kell allapitanom, hogy ugyan az mondhato rola, mint a masik kettorol. Itt fenyegetes, CSAK toletek hangzik. Ha elolvassatok(olvasod) ujra, magatok/magad is rajossz erre.
    Gondolom, kulon oktatjak nektek/neked, hogy kell mindent visszaforditani, de nem mukodik, mert roppant atlatszo. Tiz eves gyerek is rajon, hogy mi a HATTER.

  • Ille!
    Ez tokeletesen rad vall:minden ismeret nelkul irsz valakirol(ez esetben rolam), akirol fingod sincs, hogy ki vagy mi az illeto. Viszont, ha valaki(akar ki)riposztozik neked, te obegatsz legjobban, hogy szemelyeskednek veled, holott az irasaidbol itelve, mindenki tudhatja, ki vagy es foleg mi vagy.
    Ha megpukkadsz is, en buszken hordom a bocskaimat a megfelelo helyen. Ezzel te nem tudsz engem megszegyeniteni, ugy hogy kar is erolkodnod. Es ami neked meg bosszantobb, hogy sokan vagyunk es nem csak oregek.Most is egy csomo fiatal tarsasagaban voltam egy rendezvenyen(meg csak nem is politikain). Ugy hogy szallj le rolam.En nem foglakozom veled tovabb. OK???

  • kádár antal

    antifülkével egyettértek.

  • Köszönjük Alföldi Róbert!
    Egy újabb nagy művészt, és társait vette Orbán-kormánya semmibe! Mindenkit emlékeztetnék arra, hogy Orbán semmibe veszi az emberi értékeket. A rablás, a hatalom „művészete” számára szent, és az igazi művészet terhére van, mert nem szereti a „tükröt” már régóta, mert a művészet maga a tükör, amely az embert tanítja, neveli, jobbá teszi. Orbán már nem akar jobbá lenni, nem akar tanulni, mert mindent tud a hatalomról, és más nem is érdekli. Mindent tud vajon a hatalomról Orbán? Az első Orbán kormány idején halt meg Hofi Géza, hazánk legnagyobb humoristája. A kormány, a kormánypárt, a Fideszt nem képviseltette magát. Ennek a kormánynak nincs humora kérem. A fiuk nem tréfálnak. Ez a kormány mindenre képes, ettől a kormánytól minden kitelik. Nekünk már most betellett velük, és még mindig el kell viselnünk ripacskodásukat, mert a hatalom ópiuma beteggé teszi azt, aki nem ismeri a hatalom határait.

  • Akàrmilyen keserü Màrai jellemzése a hàboru elötti magyar jobboldalrol,a zsidosàggal szembeni ellenszenvük és hàborus tevékenységükröl,de talàlo.
    A FIGYELÖ àltal idézett -10 évvel- késöbbi szintén.
    Christopher!
    A pàrhuzam a mostani jobboldalrol teljesen téves.
    1.Mert a 2.Màrai idézet-köszönöm Figyelö-is célba talàlt.
    2.Mert Kertész,Bartus,Konràd,Ille,Szemenyei K.,…hasonlo vàlaszt
    kapnak és érdemelnek.Ki üldözi,kergeti,rekeszti ki öket?
    Miért nem felelt meg Simor,mert zsido? Nem!Mert cserben hagyta a devizehiteleseket,elönytelen szerzödés az IMF-el.
    Miért nem kell Bajnai,mert zsido? Nem, gyengén teljesitett Gyurcsànnyal,valamint 2009-ben és az IMF -el az elönytelen szerzödés.Ez nem jobboldali,hanem alkalmassàgi,hozzà àllàsi ok.
    A bünösök keresése tovàbbra is jogos,de a megtorlok büntetése is.
    Vagy maradjon a kettös métce?!Szerintem igy kell Màrai 2 Idézetét értelmeznünk.

  • Dénes ERÖS: Ha felmerül egy ember jellemzésénél a származása, már baj van. És „véletlenül” mindig felmerül?Maga polihisztor, hogy ilyen jól megtudja ítélni mindenki teljesítményét? Akkor 2010 óta miért nem megy? Maga kiemeli a fideszt, és mindenki mást kritizál. Érdekes éleslátása van. Miért homályosul el a szeme a jobboldaltól. Talán azt a 4 millió szegény embert siratja, akit az út szélén kell hagyni? Vagy tiszteli, hogy elérték a céljaikat? Vagyis nekik jó, és mindenkinek nem lehet jó? Hiteltelen ez a hozzáállás.

  • Lianfair
    2006-ban pl.eladtàk a MALÉV teherszàllitàsàt és bérbe adtàk a repülöteret-igy huztàk ki a talajt a MALÉV alol-,de igy is 9,4 %
    deficitet”eredményeztek”, a megkövetelt 3 % helyett.Magyarorszàg az egyetlen,aki soha nem tudta teljesiteni -2010-ig-az EU szerzödésben
    alàirt 3 %-os hatàrt,hanem évenként 6-7 %-os ujdeficitet produkàlt,pedig szorgalmasan kozmetikàztak a PRIVATIZÀCIOKKAL.
    igy nött az adossàgunk.Ennek a fejetlen gazdasàgpolitikànak lett a következménye,hogy 2008 végén 20 Milliàrd EU vészkölcsönt kellett felvenni,aminek a vissza fizetésének kezdetét màr 2012-re, Orbànékra hagytàk örökül.Az uj pénzzel,lehetöséggel Bajnai -szintén alulmulta- a konkurenseinket,mert minusz 6,8 %-os mélyrepülésbe vitte az orszàgot. Most az évenkénti -megnövekedett-kamatterhek és törlesztés kb.5 Milliàrd EU-t igényelnek.
    Ilyen sulyos örökség ellenére is megszünt most a TULDEFICIT ELJÀRÀS orszàgunk ellen, mert az orszàg jobban teljesit.
    A történelmünk nem 2010-ben kezdödött.

  • Dénes ERÖS: Nem teljesít jobban. Kirabolták az embereket. Elvették a nyugdíjat, meglévő szerződéseket felrúgtak, adók garmadát vezették be. Tönkre tették emberek millióit. A frankhitel is alattuk szállt el. Fizetik az adósságot? Abból ami marad az osztás után. És osztani nagyon tudnak. Fejlesztés? A futballstadionok. Mindent úgy „mentenek” meg, hogy maguknak megmentik. BKV-ra nincs pénz, de ha a Széles megkapja, akkor van. Nagyon sok a hitel. De tudomásom szerint az utolsó felvétel nagy része, nem lett elköltve. Hihetetlen pazarlás, hihetetlen rongyrázás után újabb adót van pofájuk kiróni! Persze nem lesz áthárítva! Nem a fenét. Megszűnt a Túldeficit? Ez most Juli néninek miért jó? Tudod, hány magyar szegényedett el? Tudod mennyi vezéretek vagyona? Orbánék egy kurva fillért nem fizettek vissza. Mindent tőlünk vettek el. Csak tőlünk három év alatt 20 milliót!!!!!!!!!!!!!! És ezt pofátlanul, cinikusan vigyorogva. Nekik már az se ember, aki rájuk szavazott. (soha nem szavaztam rájuk, tehát nem vagyok ember) Majd észreveszitek. Az ezer feladatból egyet megoldottak. De ez a megoldás tönkre tette az országot. Elszegényedett, gyűlölködő, kopott rosszindulatú emberek tömegét csinálták. Félnek a jövőtől és örülnek más bajának. (olvasd el a kommenteket a frankhitel tüntetésről) Ilyen rosszindulatú nép kevés van. Így akarnak szép és jó országot építeni. És most a hab a tortán. „Dajcs” a média elnöke. Reménykedj, hogy van lova Viktornak. Mert ha nincs, ki tudja ki lesz a KONZUL?
    Már Titeket is kigúnyolnak a senkiháziak kinevezésével!
    Hidd el, nincs növekedés. A rablót pénzt szétosztották. A trafikok einstandját is megmagyarázták, és még tapsoltok is nekik. De ez már nem megy sokáig, alig maradt. Növekedés nem lesz, megették a tyúkot. Hacsak a rablott pénzt nem forgatják vissza a gazdaságba, a maguk javára. És akkor mehet a magyar rabszolgamunkára. De boldogan, mert nincs „túldeficit eljárás”. Ilyen áron semmit sem szabad csinálni. Főleg nem úgy, hogy maguknak mindent megszereznek. 47 000-ből meg lehet élni? Fúj!

  • Ferenc pápa: „Egy keresztény nem lehet antiszemita”, a zsidók „idősebb fivéreink”

  • Hazánkban burjánzik a sötét antiszemitizmus, rasszizmus, cinkos kormányzati közreműködéssel !

    „Furcsa háború”
    http://c-press.hu/2013061510357/belfold/furcsa-haboru.html

    Gyalázat amit hazánkban a Fidesz, Jobbik gárdás, hungarista, vármegyés banda megtehet és a Fidesz 2/3-a pont ezt nem akadályozza meg! Vajon miért? Mert sajnos a Fidesz is egy szélsőjobboldali párt Wittner Mária a magyar gárda nagy asszonya , Bayer Zsolt munkássága is erről tanúskodik. A Jobbik nélkül magukra maradna a Fidesz jobbszélen. Ma úgy igyekeznek a szélsőjobboldaliságukat leplezni, hogy náluk is szélsőségesebb Jobbikot életben tartják, benntartják a parlamentben, és eközben baloldalra mutogatnak, hogy a két szélsőség között ők vannak középen. Sajnos ezt még sokan be is veszik. Sajnos a Fidesztől balra foglalnak helyet a jobb közép, és a balközép, és a baloldal demokratikus erői is. Szélsőbal szinte megszűnt hazánkban gyakorlatilag. Ezt kéne felismerni! Sajnos az 1949-es magyar alkotmány is sokkal demokratikusabb volt a mai Fidesz alkotmánynál, magasan megfelelt a liberális demokráciák alapelveinek is, és csak az évszáma, és a Főváros elnevezése emlékeztetett a kommunista rendszer alkotmányára. A tartalma nem. A Fidesznek úgy sikerült propagálni főleg nyugaton, hogy ez egy kommunista alkotmány volt, és majdnem sírtam a nyugati néppártok szónokainak
    színvonalán, a felelőtlen Fideszt támogató megnyilatkozásaikon. Persze a témában a felkészültségére, a balliberális oldal sem lehet büszke.

    Talán már ébredeznek, talán már kezdik érteni nyugaton is, hisz nem nehéz átlátni rajta, rajtuk, a megnyilatkozásaik, a cselekedeteik beszélnek és árulkodnak. „Barátai” Oroszország, Belorusszia, Azerbajdzsán, Törökország mai vezetői hálásak Orbánnak!

    Ennél jobb alkotmányunk nem volt, nem lesz már többet az éltben!
    http://ki.oszk.hu/sites/ki.oszk.hu/files/dokumentumok/1949.pdf

    —————

    Talán nem kéne fenyegetni a demokráciát,talán nem kéne fenyegetni a másságainkat, talán nem kéne kirekeszteni senkit, mert ehhez nincs joga senkinek!

    „Egy másik Fideszes képviselő úgy látja, Wittner Mária szerepléseit legitimálja 56-os múltja. „Mégsem ő az, aki olyan villából indul el nap mint nap dolgozni, amit Apró Antal rekvirált annak idején” – mondta informátorunk, aki szerint a baloldal érdeke, hogy túldimenzionálják nemcsak Wittner Mária, de a Jobbik, és a többi radikális csoport szerepét is.”
    http://hirszerzo.hu/hirek/2007/8/26/43294_wittner_maria_a_fidesz_okle_vagy_elszabadul

    —————–
    Videó: Gárda avatás, és Wittner Mária a gárda nagy asszonya is látható rajta!
    http://www.youtube.com/watch?v=Ygjx4y45kfI

    ———————

    A náci kacsa hápog!
    „Mi alapján is kapott a bíróságtól pecsétes igazolást erről? Ugyebár Bayer a szóban forgó publicisztikájában azt írta: „Magyarországból »bűz árad« – írja valami Cohen névre hallgató, bűzlő végtermék valahonnét Angliából. Cohen, meg Cohn-Bendit meg Schiff. A Népszava pedig a nagy kalapácsos ember vörös figurájával jelentkezik, és sajtószabadságot követel. A legtöbben pedig azt gondolják, hogy ez valami újdonság, s hogy ilyen hadjárat még nem volt. Botorság. Nincs új a nap alatt. Sajnos nem sikerült mindet beásni nyakig az orgoványi erdőben…” Na mármost erről állapította meg jogerősen a Fővárosi Ítélőtábla, hogy „Feldmájer és Bolgár a rádióbeszélgetésben azt a hamis látszatot keltették, mintha a három személyt zsidóságuk miatt emelte volna ki Bayer, holott a médiatörvény kritizálása volt az a szempont, amely alapján egy lapra kerültek”. Világos, mi más lett volna, rossz az, aki rasszra gondol. Nyilván fatális véletlen, hogy a médiatörvényt bíráló több száz rangos és ismert személy közül – ilyen a sors kiszámíthatatlan játéka – pont három olyat emelt ki, akinek neve erősen zsidós hangzású. Nem akart ő ezzel még kódoltan sem utalni semmire, á, dehogy!”
    http://hvg.hu/velemeny.nyuzsog/20120703_bayer

    —————-

    „Bayer Zsolt antiszemita”

    A kacsa hápog, úszik, és totyog. Az antiszemita zsidózik, gyűlöletet kelt az egész zsidó nép ellen, és ez nem vicc!

    „Bayer Zsolt ama bizonyos korábbi cikkében le bírta írni, hogy »Ők a mi indok-zsidóink – értsd: a puszta létezésük indokolja az antiszemitizmust…« Vagyis Bayer Zsolt azt mondja, hogy pár zsidó, az egyes zsidók negatívként értékelhető viselkedése feljogosít bennünket a teljes zsidóság gyűlöletére. Aki ilyet mond, az súlyosan előítéletes, faji-etnikai sztereotípiákban gondolkodó ember, aki egyének vagy csoportok tetteiért felelőssé teszi a teljes népet, amelyből származnak. Az ilyen embernek a zsidókra specializálódott változatát hogy is nevezik? Megvan! Tisztelt Bíróság, figyeljék a kurzorom mozgását: Bayer Zsolt antiszemita. Bayer Zsolt emellett időként nem igazat ír, máskor pedig egyszerűen bunkó. Az ilyen emberről joggal feltételezhető, hogy faji elfogultságtól vezetve dobálózik a nevekkel. Az ilyen ember továbbá viselje már el, hogy annak nevezik, ami, oké? Ha nem oké, úgy is jó.” ”
    http://mandiner.hu/cikk/20120704_papp_laszlo_tamas_bayer_zsolt_antiszemita

    ——-

    A nácik egymásra találnak!

    Összeforr az ami összetatozik és a tények önmagukért beszélnek.

    Aki kételkedik abban, hogy a Orbán és Vona 2014 után ideológiailag egymásra találnak és feloldódnak egy új közös kormányzásban, annak érdemes átgondolnia ismereteit.

    „Orbán Viktor előterjesztésében – Navracsics Tibor miniszterelnök-helyettes, közigazgatási és igazságügyi miniszter adta át – Boross Péter, Lomnici Zoltán, Rétvári Bence jelenlétében – az állami kitüntetéseket, többek között Ekrem-Kemál Györgynének és Szentmihályi Szabó Péternek is. Az özvegy a 2009-ben elhunyt Ekrem-Kemál György nevében vette át a kitüntetést, aki a hazai szélsőjobb legpenetránsabb figuráinak egyike volt. A kilencvenes évek elejétől részt vett az „ébredő” magyarországi újnáci mozgalomban, s Szabó Albert, valamint Györkös István társaságában az újjáalakuló Hungarista Mozgalom társelnöke lett. 2001-ben alkotmányos rend elleni szervezkedés kísérlete és lőfegyverrel visszaélés miatt 2 év (5 évre felfüggesztett) börtönre ítélték, ám ennek ellenére folytatta korábbi tevékenységét. 2003-ban szimpatizánsai élén Szálasi Ferenc sírjánál emlékezett a nyilas nemzetvezető születésnapjára. 2006-ban pedig régi álma beteljesülését láthatta, egyike volt azoknak, akiknek heccelő szavaira a tömeg a tv-székházhoz vonult, majd aktív résztvevője volt az azt követő Kossuth téri eseményeknek is.”
    http://hirszerzo.hu/velemeny/2011/11/10/Ami_a_DornerCsurka_ugynel_is_nagyobb_botran_ZEMFIO
    ————–

    Így járul hozzá Orbán a rasszizmus terjesztéséhez! Orbán szerint a romák nem magyarok. Tudom, hogy sok roma sem tudja, hogy annyi köze van a mai magyarsághoz, mint bárkinek ebben az országban. Azért Orbán elszólja magát.

    „A romagyerekek miatt nem lesz plusz szavazati jog
    Budapest – A miniszterelnök újra cigányozott egyet, megkülönböztetve magyar állampolgárokat, és szerinte ma már nem a határon túl élő magyarok választójoga a kérdés, hanem annak majdani formája. Köztük kevés a cigány. Orbán erről a TV2 Tények című műsorának adott interjúban beszélt.
    A gyermekek után járó szavazati jog lehetőségének elvetéséről kifejtette: egy “nagy félelem” működik ezzel összefüggésben, “az első reflexe nagyon sok embernek az az, hogy miután a roma családokban több gyermek van, mint a nem roma családokban, a romák részesedése a szavazóközösségben megnőne. És ezt nagyon sokan nem akarják”.
    Ez egy nagyon erős vélemény – utalt a nemzeti konzultáció válaszaira. Hozzátette azonban, a konzultációs kérdőív tartalmazott egy olyan megoldást is, hogy családonként csak egy plusz szavazat járjon, és ez nem eredményezné “a cigány és a magyar népesség közötti arányok megváltozását”, de az emberek ezt is elutasították.”
    http://nepszava.com/2011/03/magyarorszag/orban-szerint-a-magyarok-felnek-a-ciganygyerekektol.html
    ———

    Ezt érdemes elolvasni!
    http://gepnarancs.hu/2013/02/orbania-sunyi-hivatalos-rasszizmusa/

  • sárdi jani: Kedves János. Nem vagyok pápa, de ezt mondtam. Ezek Magyarországon nem keresztények. Aki antiszemita, nem lehet keresztény.

  • Éppen majd ti fogjátok megmondani, merre menjen Magyarország, haha. Idióták vagytok, barátaim. 30 éven belül Magyarországon elkerülhetetlenül polgárháború lesz, és ki lesz irtva a cigány népesség és mindenki más is, aki nem akar jó magyar lenni – és ez így van rendjén.

  • PQM: Remélem csak feltételesen szabadultál?!

  • Déneske..
    MALÉV ügyben tájékozódj..
    Itt egy kétezerben készült riport a vezérigazgatóval.
    Jó szórakozást:

    http://www.aeromagazin.hu/index.php?option=com_k2&view=item&id=499:mal%C3%A9v-vez%C3%A9rigazgat%C3%B3i-interj%C3%BAk-2000-t%C5%91l&Itemid=203

  • Dénes ERÖS: A kormány feladata nem az elmúlt kormány hibáinak sorolása. A kampánnyal az lezárult. A javítás és építés a dolga. Most éppen lenyúlják a Takarékszövetkezeteket, Te meg még a Malév kudarcát boncolgatod. Itt mindig a régi kormányokat szidjátok, de még senki nem írta ide, miért jó az országnak az orbán kormány.
    Nem voltam elégedett az MSZP-vel. De azért azt látom, hogy első áldozók voltak ezekhez képest. Ezért jó, hogy egy párthoz sem fűződik viszonyom. Nincs elhomályosodva a látásom. Van egy MSZP politikus ismerősöm, aki kilépett a politikából, mert nem tetszett neki a vonal. Elmondta, szerinte milyen lépéseket fog tenni orbán, a hatalom és a pénz megtartásáért, az ország kárára. Nostredamus kutya füle hozzá képest. Mind beigazolódott. És sajnos az is, hogy az MSZP ezt ostoba módon hagyja. Azt mondják orbán mindig hazudik. Nem igaz. Elmondta ő mire készül, de a sok kábító szöveg között nem vettétek észre. Megmondta, hogy diktatúra kell, és sok sok pénzt kell szerezni bármi áron. Ha megszerzi a hatalmat még egyszer, soha nem engedi ki a kezéből. Ehhez minden eszköz igénybe vehető. De Ti ezt nem hallottátok, boldogan figyeltetek a baloldal piszkolására. Minden, és mindenki feláldozható. Te is. Idő kérdése.

  • Kedves Llanfair, szerintem sokan hallottuk, és volt is róla szó! Csak tehetetlenek vagyunk, mert a tömegek immunitása hatalmas Orbánra baromságaira..Aztán sokaknak saját magukat kéne leköpni, és inkább mentséget keresnek maguknak, hogy minden párt ilyen, és az MSZP sem volt különb stb. Aztán a demokraták még egymást is megpróbálják lejáratni a szegfű, és narancs, őszöd összemosásával, a másik meg a fiukat csak hatalom érdekli kijelentésével. Hát gyerekek ne vacakoljatok, erre senki sem kíváncsi stb. 🙁

  • A rosszra, a goromba szavakra már immúnis vagyok, mert sok trágárkodásnak voltam alanya.. Sokan érvek helyett személyemet veszik célba. Még azt a szerencsétlen fehér műanyagszéket amin üldögélek, és a kerti mellényemet is kikezdték. Az élet elleni fenyegetésekről nem is beszélve.

    Szerintem többféleképpen lehet politizálni:
    1. pénzért profiként.
    2. Amatőrként.
    3. Hittel,(Szívvel).
    4.Reálisan, és megpróbálni objektívnek maradni. Nekem az első nem megy. Nem is ment soha. Az utolsó három az én asztalom, és kisgyermekkortól ezt csinálom. Szabad Európa rádión, Amerika hangján nőttem fel többnyire, és a hivatalos propagandán. A forgószínpad dallama még ma is a fülembe cseng. Történelemből akkoriban, politikai tudásban jóval meghallattam a koromat. Iskolában mindig tudtam, hogy mit kell mondanom, tudtam, hogy mik az elvárások velem szemben történelem tantárgyra értve. De feszegettem a rendszer tűrőképességét is. Olyan voltam mint a fűszál a réten, amikor rám tapostak, mindig megpróbáltam kiegyenesedni. Ma sem teszek mást. Megtaposnak és ha történetesen túlélem, akkor próbálok felállni.

    A pártokról nagyon sok embernek rossz a véleménye. Sok ember nem veszi a fáradságot, hogy utána nézzen a dolgoknak mint én teszem. Érzékeny vagyok intrikákra, de megbántani csak a barátaim tudnak. Azok is egyszer, legfeljebb kétszer. Mivel utána nézek a dolgoknak, és megvizsgálom őket alaposan,és mások helyzetébe kifinomult belegondolni tudó képességeimmel mérlegelem az igazság lehetőségeit. Voltak tévedéseim, mint általában minden embernek vannak tévedései. Általában az az alapelvem, hogy nem azt nézem, hogy ki, honnan jött, hanem azt, hogy ki és hová, merre tart?

    Ezért tudtam elfogadni volt reformkommunistákat is. Értékeltem a békés rendszerváltást. Azt, hogy hazánk előnnyel indult más volt komcsi diktatúrákhoz képest. Sajnos ezt az előnyt elvesztettük, és ma utolsó helyeken kullogunk. A kettős állampolgárságról márt írtam, hogy az MSZP szerette volna előre letisztázni a feltételeket, és ezzel én egyetértettem. Fidesz, és a Jobbik ellenezte ezt. Ebből még nagyon sok konfliktus lesz sajnos. A másik a Szanyi (MSZP) kijelentése, hogy románokat hallott beszélni a tüntetésen. Lengyeleket is hallottam ,és láttam is a tv-ben.. Mert azok is különböző arányban vettek részt, különböző tüntetéseken. Azt, hogy a romániai magyarok beszéltek-e románul, ez sem zárható ki, vagy a városban élnek románok? Szanyi csak annyit állított, hogy sok román szót hallottak a városban és ezt jelezték neki, és azt is tudta, hogy sokan Romániából érkeztek, ezért gondolta, hogy románul köszönti őket. Persze, hogy rossz vicc, még szomorúnak is mondhatom. De hozzáteszem, hogy a magyar belpolitikába szálltak be ezek a tüntetők, és nem azért jöttek, hogy az MSZP dicsérjék!! Ettől eltekintve valóban nem volt jól átgondolva Szanyi kijelentése. Azért amikor engem itt le hazaárulóznak, az még súlyosabb vád, cselekmény, mint az, hogy egy MSZP-s románul köszöntötte volna az Erdélyi magyarokat. Fidesz, és a Jobbik, az Erdélyi magyarok szavazatára hajt, és nem szeretetből teszik. Olyat ez két párt nem ismer.

    Valóban nem értek egyet azzal, hogy románozzon bárki is, még burkoltan sem!
    Az, hogy valaki a barátait, rokonait juttatja előnyös álláshoz, az nem általánosítható gyűlöletkeltő módon, mert sajnos a nép nem csak zsidózásra, cigányozásra fogékony általánosítva, hanem a külhoni magyarjaink románozására, szerbezésére, szlovákozására is stb. Azt írtam, hogy szerintem a jelen helyzetből az következhet, (ami változhat természetesen a körülmények változásának függvényében), hogy a Jobbikkal együtt a Fidesz alakíthat a mai látszat alapján, szerintem kormányt 2014-ben, és ez nem jelenti azt, hogy nem küzdök ellenük. Mivel bebizonyosodott, hogy a külhoni magyarjainkat eszközként használják fel, ezt az itthoni magyarság nagyon is zokon fogja venni. Mert a néphangulat nagyon ingadozó, és ez nem kívánatos további fejleményeket indíthat el a románozással kapcsoltban is, aminek a román, a szerb, a szlovák stb. nacionalisták nagyon örülnek majd. Mi lesz akkor, amennyiben Orbánék hatalmas verségbe, vagy népharagba futnának bele a befödi magyarság körében a közeljövőben? Mi lesz Orbánnéknak, Vonáéknak elkötelezett magyarjaink sorsa? RMDSZ-t nagyon tisztelem, és bízók vetőinek tisztánlátásában, és ez ad reményt arra, hogy hazánkban és külföldön is rájönnek arra magyarjaink, hogy nem lesznek, nem válnak a magyar politikai élet játékszereivé!

    „Az MSZP az elmúlt időszakban tett olyan lépéseket, amik arra utalnak, hogy máshogy viszonyul a külhoni magyarokhoz, mint korábban – korábban is írtam, hogy ez szerintem kifejezetten örömteli fejlemény. Azonban úgy tűnik, a párton belül nem mindenki érzi magáénak az új irányt. Előbb a miskolci szocialisták románoztak egy ízléseset (a Magyar Narancs egyik publicistájának maximális egyetértése – és egy szerkesztőjük kifejezett rosszallása – mellett), most pedig Szanyi Tibor, az MSZP elnökségi tagja, Mesterházy Attila korábbi kihívója adta a romániai magyarok tudtára, hogy merre, hány méter (az Index videójában 9:57-től tűnik fel a kapitány):” Ami helytelen természetesen.
    http://mandiner.blog.hu/2013/02/06/szanyi_kapitany_gyulai_romanozasa_ilyen_orszag_pedig_nincs_ccclxvii

    Szerintem az világos, hogy a Fidesz célja mi volt!
    Állampolgárság megadása volt szavazat szerzés céljából, és ezt Mikola Orbán akkori helyettese ismeri el, és ez tény.
    http://www.youtube.com/watch?v=LjqGzDqftRw

    Kik az ellenségei igazából a magyarságnak?
    A zsidózó, a cigányozó, antiszemita, rasszista Bayer Orbán legjobb barátjainak egyike, és a Fidesz publicistája mögé sorakozott fel a béke ment, és ez sem olyan felemelő érzés… Miért is kell védeni a kisebbségi jogokat hazánkban? Az emberi értékeink miatt, elveink miatt becsületből. A másik oka, hogy az Erdélyi magyarok, és más magyarjaink érdekében legyen erkölcsi alapunk fellépni Romániában, Ukrajnában, Szlovákiában, Szerbiában stb. élő magyar testvéreink érdekében. Ki nem érti ezt?
    A Fidesz és a Jobbik nevű nácikra hajazó párt nem érti ezt.
    http://index.hu/kultur/media/2013/06/27/a_kuria_szerint_bayer_zsolt_zsidozott/

  • Komlói Török Gábor
    2013 július 2
    5:42 du. Csak egy gyors észrevétel, mert többször el kell ezt olvasnom. „Románozni a Romániában élő magyarokat”.
    Csak négy nagyszülőmet nézve, négy országot vallhatok magamnak. A sors fintora, hogy egy ötödikben élek. (Éljen az EU)! Nem sértődnék meg, ha bármely nép tagjának tartanának a négyből. Persze ha megkérdik, magyarnak vallom magam, mert ott születtem. De ez nem jelenti azt, hogy három másik nagyszülőm földjét megtagadnám. És ne szeressem választott hazámat! De az se jut eszembe, hogy a másik háromnál „emberkedjek”, és előnyökért sívalkodjak, mikor nem tettem be semmit a közösbe.
    Nem olyan egyszerű dolog ez.

  • llanfair!
    2013 július 3
    4:12 de.

    Talán ez az orvosság a fenti problémákra!

    Globalizáció = fejlődés!
    Globalizáció = kultúrák találkozása = kultúrák keveredése = fejlődés

    Szerintem hazánkban lassú folyamat része a különböző, sokszínű magyarok integrációja. Talán az egy tömbben, „gettóban” élőkre ez kevésbé igaz sajnos. De a trendi ez. Ez nem baj.

    Az egész világra jellemező a népek, kultúrák keveredésének végtelen folyamata, és ezért tartom fontosnak a globalizációt. Különböző népek, kultúrák szabadon találkoznak, keverednek, és egymást erősítve szolgálják fejlődésünket, az egész emberiség fejlődését!/Török/

  • Kerekes Sandor

    Tegnapelott, amint a Romer Floris utcaban jartam, valami dolgom utan, megdobbenve lattam, hogy Marai utolso budapesti otthona elott allok. Abbol, hogy emlektabla van a hazon.

  • Kerekes Sandor

    Kronstei Gabor irja egyebek kozott: „“frivolság és rosszhiszeműség” keresztény oldalról
    “akármilyen koplalásos internálást, akármiféle rendőri inzultust, akárhány esztendős hadifogságot egy napon
    említeni a zsidók tömeges legyilkolásával”.

    MIndossze annyit szeretnek hozzatenni ehhez, az arnyalt megkozelites erdekeben, hogy mikozben a zsidok szama a kommunistak kozott meghaladta valoban az tarsadalomban jelenlevo szamukat, majdnam pontosan ugyanebben az aranybaj voltak jelen a kommunizmus uldozottei kozott. A vaci politikai bortonben tartottt, agyonvert es kivegzett zsidok szama szinten korulbelul tiz szazalek volt.
    Igy jutunk vissza ugyanoda ismet ahova ezek az aranyokat firtato beszelgetesek rendszerint jutnak, miszerint zsidok voltak, es azok ma is, a kapitalistak, a munkasokat „lazito” szocialistak, a szabad komuvesek es a szabadkomuvesseg ellensegei, es igy tovabb.
    Egyetlen ertelmes targyalasa ennek a temanak nem lehet targyilagos anelkul, hogy a beszelgeto felek belatnak, hogy a zsidosag jelenlete es aranya az elet minden teruleten a kepessegeiken es nem a zsidosagukon nyugszik. Mindez igaz meg ugy is, hogy a zsidosagnak gyakran a vallasi es faji eloiteletek elleneben kellett elfoglalniuk a tarsadalmi helyuket.

  • Kerekes Sandor

    Kedves Komloi Torok, tudom, hogy nem tartozik szorosan a targyhoz, de annak ellenere amit irsz: „Az első Orbán kormány idején halt meg Hofi Géza, hazánk legnagyobb humoristája.” Hazank legnagyobb humoristaja Karinthy Frigyes es ha Hofi elne, o lenne az elso aki megerositene ezt.

  • Kedves Kerekes Sandor! Karinthy vagy Hofi? Szerintem Karinthy mint író, költő és íróhumorista valóban a magyar, és a világirodalom legnagyobbjai közt foglal helyet. Hofi a legnagyobb elődadó művészhumorista hazánkban. Talán így helyesbítve elfogadod? Azt is szoktam írni, használni Hofival kapcsolatban, hogy egy magyar kuriózum, egy magyar unikum. Ezen nőttem fel. Karinthy amennyiben csillag(Nap), Hofi a Hold! Mindkettő a hazánk egén ragyog. 🙂

  • Kedves Figyelő írta, és nem hozta ide!
    2013 június 21
    5:54 du.

    „Komlói Török Gábor, sajnálom, hogy elmúlasztottam az idézőjelet kitenni. Márait idéztem, de azt hittem ez világos. ”

    Nagyjából világos volt, és semmi problémám veled. 😛

    Kedves Figyelő írta, és nem hozta ide:
    „Kedves Figyelő írta, és nem hozta ide!
    NEM én mondtam vagy írtam.”

    Nem is vádoltalak vele, nem is állítottam ilyet helysebben fogalmazva!

    Kedves Figyelő írta, és nem hozta ide:
    „Ahogy Márai tévedhetett Christ idézetében, úgy tévedhetett az általam közölt idézetben is.”

    Nem vagyunk tévedhetetlenek, és Márai értékéből semmit sem von le az írásom. Ahol véleményeltérést látok saját,és mások gondoltai közt, azt szóvá teszem.

    Kedves Figyelő írta, és nem hozta ide:
    „Mindkettő Márai írása. Mennyire van igaza NEKI, ezt mindenki maga döntse el.”

    Ez így igaz. Leírtam a véleményem.

  • Komlói Török Gábor: Sajnos ez a keveredés nem igazán megy. Bizonyos népcsoport nem akar keveredni a befogadó országgal (muszlim), bizonyos népcsoport nem nem akarja a keveredést a bevándorlókkal (jobbik). Folyamatosan tanulom befogadó országom történetét, szokásait. Közben persze nem feledve hazámból hozott szokásokat. Itt állandóan érdeklődnek az ottani szokásokról, Pesten megkaptam érte a megvetést. Mi van, el akarod felejteni, hogy magyar vagy? Nem. De nem akarok vele hivalkodni! Megütközve olvastam a sok negatív cíkket St Patrick ünnepéről, a magyar sajtóban. Minek, miért, nem is ír szent. Pedig csoda szép ünnep, és lehet, hogy nem ír, de azt választotta hazájának. Valentin nap. Nem puszit ad a feleségének, hanem ócsárolja a „hülye angolszász” ünnepet. Ha egy európai ország kultúráját nem tudja elfogadni a magyar, hogy fogadja el egy másik földrész kultúráját? Nem lassú folyamat, hanem rettenetesen lassú. Szinte áll.

  • Kedves llanfair, köszönöm a nagyon jó válaszreakciódat írásmora, és egyben figyelmedbe szeretném ajánlani a magyar történelemmel kapcsolatos linket, írásokat!

    Az alábbiakban az olvasható, hogy ez a nép (értsd alatta azonos nyelvet beszélőket) akarva, akaratlanul is befogadták és befogadóvá váltak a nagy történelmi változások, folyamatok következményeként.
    http://users.atw.hu/ninahakuddu/notesz.php?file=karpat_medence.html

  • Ez a Márai Sándor magyar gyűlölő volt már kezdetek óta. Éppen ezért nem vagyok meglepve a sok ostobaságon, amit összehordott. A magyarokat tehetségtelennek és lustának állítja be. Ellenkezőleg, mindig a magyarok voltak azok akik példát mutattak és csak adtak Európának, nem beszélve, a Nobel-díjasokról. A történelem bizonyítja, ha nincs a magyar akkor talán még az Európai egyetemeken is az iszlámot tanítanák. Igen, hoztak rossz döntéseket a Horthy időszakban de ennek is meg volt az oka, hiszen nemsokkal előtte zsidó bankok forgatták ki vagyonukból a polgárokat, ép úgy mint most teszik. Utána bolsevikok tizedelték az országot és erőszakoltak meg nőket gyerekeket. Még sorolhatnám a magyarok rossz és jó tulajdonságait, de akkor soha nem fejezném be.
    Tisztelettel, haxi

  • haxi
    2013 július 22
    3:45 du.

    haxi írta:
    „Ez a Márai Sándor magyar gyűlölő volt már kezdetek óta.”

    Mint Ady, és a többiek akik rámutattak a nemzeti szélsőségesek keresztel lekenet mázára, és a felület alatt rothadó agyuk bűzlött a kirekesztéstől, nemzeti romlást, pusztulást hozó, halálhoz vezető gondolatoktól. Első, második világháború végkifejlődése tanulságos példa lehetne ezen gondolatok tarthatatlanságára.. „Első és második világégést, a két világháború közötti politikát is baloldal csinálta biztos, és Tiszának, Horthynak, Szálasinak semmi köze hozzá.”

    haxi írta:
    „Éppen ezért nem vagyok meglepve a sok ostobaságon, amit összehordott. ”

    Én sem vagyok meglepve a sok ostobaságon amiket írsz. Vajon miért nem?

    haxi írta:
    „A magyarokat tehetségtelennek és lustának állítja be. Ellenkezőleg, mindig a magyarok voltak azok akik példát mutattak és csak adtak Európának, nem beszélve, a Nobel-díjasokról. ”

    Hála a magyar zsidóknak, akik alaposan kivették a részüket számarányukhoz viszonyítva sokszorosan.

    „A zsidóság, mely pusztán diszkriminációs alapon képezett etnikumot, ekkor kapta meg várva-várt sanszát és élni is tudott vele. Érdekes, hogy nem beszélünk baptista, vagy görögkeleti etnikumról, lévén, hogy ezen felekezet tagjait nem diszkriminálták. De jó is volna, ha ennek a méltatlan vitának egyszer már vége szakadna!”
    http://blogger42.com/a-magyar-zsido-nobel-dijak/

    haxi írta:
    „A történelem bizonyítja, ha nincs a magyar akkor talán még az Európai egyetemeken is az iszlámot tanítanák.”

    Hát ahhoz képest, hogy a törökök szinte megsemmisítették hazánkat, és Bécset ostromolták, ami már nem rajtunk múlt.. Az is igaz, hogy Hunyadyiak sokáig feltartoztatták a törököket, akik szintén nem magyar származásúak voltak. Ennek ellenére igaz magyarokká váltak. Mint később Petőfi is. Csak tudnám miért pont a zsidók azok akiket nem tudnak a nácik, horthysták, nyilasok, és szellemi utódaik nem elfogadni ma sem? Pedig sok ezer vitaírásom van ezzel kapcsolatban, és ma sem értem őket. Szellemileg leépültek, vagy az előítélet a betegségük? Pedig tudtommal nem sok közöm van a zsidókhoz. Ezért nekem értenem kéne az antiszemitizmust terjesztők gondolkodását.. De a józan észnek ütközve minden antiszemita érvelés szétporlik. Ha nálam ez van,ez nálam működik, akkor másnál miért nincs így?

    haxi írta:
    „Igen, hoztak rossz döntéseket a Horthy időszakban de ennek is meg volt az oka, hiszen nemsokkal előtte zsidó bankok forgatták ki vagyonukból a polgárokat, ép úgy mint most teszik.”

    Így magyarázzák a bizonyítványukat a horthysta, nyilas szellemi utódok. Ez az előítélet, ez a korcs-szellemileg eltorzult gondolkodás vezetett el a két világháborúhoz is. Sok embert életében került. Milyen zsidó bankok tették tönkre hazánkat, és mi köze van az átlag magyar zsidóknak, gyermekiknek mindehhez? Értelem kér bebocsájtást egy légüres térben.

    haxi írta:
    „Utána bolsevikok tizedelték az országot és erőszakoltak meg nőket gyerekeket. Még sorolhatnám a magyarok rossz és jó tulajdonságait, de akkor soha nem fejezném be.
    Tisztelettel, haxi”

    Ok és okozat. Tiszáék bevitték hazánkat kezdeményező félként az első világháborúba osztrákokkal közösen. Aztán megkaptuk a vesztes háború után Trianont. Most ki volt a hibás? Ok és okozat.

    Aztán Horthy szintén részt-vett a nácik oldalán Jugoszlávia, Szovjetunió lerohanásában, aztán megkaptuk a Szovjet hadsereget, a kommunistákat a nyakunkba. Ok és okozat. Ki volt a hibás? 🙁

  • Komlói Török Gábor
    2013 július 23
    9:09 de.

    Anélkül, hogy belemásznék az ideológiai vitákba, csak a tisztábban látás kedvéért, néhány tény:
    – A németek valóban nem várták el tőlünk a szovjet elleni hadbalépést, de
    – Szovjet felségjelű gépek bombázták Kassát, szovjet gyártmányú bomákkal (erről sokféle történészi vélemény van, van olyan is, hogy okos román akció volt), erre szavazott hadbalépést a magyar parlament
    – nem kérték, de egy év múlva már kényszerítettek volna (tök mindegy, akartuk-e)
    – Csehszlovákia nem úzent hadat a SZU-nak, mégis legázolta a kommunizmus
    – Lengyelország sem, szinkronban Hitlerrel a SZU mégis legázolta
    – Lengyelország végig a Hiter ellenes koala tagja volt, óriási áldozatot hoztak a II VH alatt, emigráns kormányuk volt Londonban, jutalomként mégis megkapták a kommunizmust, Sztálint és a szovjet igát
    – Románia ügyesen kiugrott Hitler mellől, de ők sem úszhatták meg a kommunizmust… (ez eldőlt nagyjából Jaltában)
    – Sztalin le akarta gázolni Budapestet (eltüntetni a magar érzelmű katonai és polgári vezetést), mint ahogy Varsót is hagyta megrohadni a felkelésben hasonló okok miatt. Ezért a szovjet parlamentereket a szovjetek nyírták ki (ellentétben a marxista történelemkönyvek meséivel)

    Summa summárum, a Nyugat(i demokrácia) egyszer ki ba..tolt velünk Trianonban, másodszor Jaltában, Potzdamban vetett oda bennünket koncként a SZU lábai elé.
    Harmadszor 1956-ban sza.. tett ránk nagyívben és a demokráciára, s hagyott bennünkett a kommunista fogolytáborban

    No, hát ennyit az ok és okozat „logikájáról”.

  • Írta Török
    Október

    Gyönyörű ősz,
    gyönyörű elv,
    októberi ősz
    valósítja meg.

    Megszállt ország
    elnyomott népe,
    a szabadság elve
    benned újra éledt.

    Szomorú ősz,
    gyönyörű elve,
    gázolajjal lett
    befröcskölve.

    Élni akar a virág,
    élni akar az ember,
    a szabadság eszménye
    bennünk újraéled.
    2008.10.2

  • Aszalós Sándor

    Olyan jó olvasni ezeket Márai idézeteket, különösen jó, hogy azokat én állitottam össze. Igaz jóval több idézetet írtam le, mint amit itt lehet olvasni. A sorrend semmit nem változott pontosan úgyanaz a sorrend ahogy én leirtam. Csak egy kis hiba van benne. Hiányzik alul az hogy: összeállitotta Aszalós Sándor

  • Enterprise
    2013 augusztus 3
    5:14 de.

    Enterprise írta:
    „– Szovjet felségjelű gépek bombázták Kassát, szovjet gyártmányú bomákkal (erről sokféle történészi vélemény van, van olyan is, hogy okos román akció volt), erre szavazott hadbalépést a magyar parlament”

    Amennyiben valóban Szovjet gépek bábozták volna Kassát, ami nem bizonyított tény, akkor sem volt érdeke szovjeteknek hazánk bombázása és ez tény. Nem tény, hogy egy év múlva be kellett volna lépnünk a háborúba. Hogy mi lett volna egy év múlva a feltétezéseddel? A feltételezés nem tény. Ezért nem is fogadom el tényként.

    Feltételezésekre adható válasz is feltételezés. Igaz,hogy Horthy gyávasága, kapzsisága közismert ma már. Egy normális, okos politikával, bátor vezetővel, ami szintén feltételezés, talán elkerülhettük volna a német megszállást és a Szovjetunió megtámadását, és a szovjet megszállást is..

    Egy év az sok idő és kitudja a felkérés után még meddig lehetett volna hallgatni a háborúba való belépést.Aztán közben csak felkészülhetünk volna nácik ellen is. Hogy ez mire lett volna elég?

    Kitudja? De nem gyáván adtuk volna át hazánkat nekik, hogy romokba döntsék azt, és közel egy millió áldozat hiábavaló, a rossz ügy oldalán vagy rossz ügy érdekében ártatlanul halt erőszakos halált Horthy és Szálasi pribékeinek közvetett, közvetlen segédletével és nem a hazánk védelmében. A nácizmust védték, a nácik oldalán. Másokra haláltábor várt.

    Mivel Jugoszláviát, Romániát nem gázolta le Szovjetunió, ezért megint feltételezés, hogy mi lett volna a mi sorsunk.. Ausztria függetlenségét is vissza adta, és nem vált kommunista állammá. Nem sokon múlott az is igaz..

    Tehát következményeket hazánkra vonatkoztatva ez is feltételezés lehet csak, ahogy a te állításaid sem kezelhetőek tényként hazánkra vonatkoztat.(Lengyelek,Szlovákok sorsa stb.)

    Az, hogy támadófélként beléptünk az első világháborúba tény, és ez az oka, hogy csonka országot kaptunk vereségünk után cserébe vissza, ami az okozat vagy másként tény…

    Sztálinnak megvolt az oka, hogy elakarta gázolni Budapestet, mert előtte mi megtámadtuk Szovjetuniót és ez már az okozat kategóriájába tartozik és ez is tény.

    Trianonban kibaltáztak velünk sajnos, és ennek is volt oka,mert megtámadtuk Szerbiát, aminek a következménye volt Trianon, ami okozat és ez is tény.

    Jalta előzménye volt a Szovjetunió megtámadása a nácik oldalán mint ok, és okozat volt Jalta. Tény és tény.

    Sajnos 1956-ban atomháború veszélye állt fenn mint ok, hogy nem tudtak vagy ezért nem akartak segíteni nekünk. Tudom, hogy volt egy Szuezi válság is. Ez is tény. De tényleg mindig mások a hibásak? Semmit nem írtál a mi hazánk volt vezetőinek a felelősségéről!!!

    Vajon miért nem?